Byta motor – Volvo Penta MD7A

2015-12-12:
Jag har en vän som ska byta motor i sin segelbåt.
Eftersom jag själv trodde att jag skulle göra det nu i vinter så ville jag gärna vara med och hjälpa till vilket uppskattades.
Så motorn som ska bytas ut är en Volvo Penta MD7A.
Här är ett första innlägg om detta där jag bara jämför dimensioner och mått.
Han har tidigare tittat runt på marknaden vad som finns och tycker en ny Volvo Penta eller Yanmar känns för dyr. Han har då sneglat på andra märken så som Lombardini och Beta.
Mått:
Längd:
Djup till köl:
Volvo Penta MD7A – 713 mm
Volvo Penta MD7A – 143 mm
Beta 20 – 655 mm
Beta 20 – 182 mm
Lombaridni 702 – 560 mm
Lombardini 702 – 146 mm
Bredd:
Totalhöjd:
Volvo Penta MD7A – 456 mm
Volvo Penta MD7A – 573 mm
Beta 20 – 442 mm
Beta 20 – 519 mm
Lombardini 702 – 488 mm
Lombardini 702 – 511 mm
CC mått motorkuddar:
Volvo Penta MD7A – 360 mm
Beta 20 – 370 mm
Lombardini 702 – 410 mm
Längden: inga problem för Beta eller Lombardini.
Bredden: Betan är mindre än MD7A och Lombardinin är breddare, kan vara ett problem
CC mått motorkuddar: Betan vinner här med, är något större än MD7A, 5cm på varje sida, man kan klara sig utan att hamna utanför motorbädden. Lombardinin är alldeles för bred, måste bredda/bygga om motorbädden
 Här är nästan de jag tycker är bäst. Från Beta kan man beställa specialanpassade motortassar från fabrik då är det bara att lyfta ner i den gamla bädden utan att man behöver oroa sig.
Djup till köl: Lombardinin är nästan lika som på MD7A;n om man Betan skulle ta imot i kölen är det bara att lägga plattjärn imellan, inga problem.
Totalöhöjd: MD7A är högre än både Beta och Lombardini så det är inga problem.
Så om man kollar på måtten på dessa tre så skulle jag säga att man ska välja Betan framför Lombardinin.
Det som var nackdel för Betan (djup/höjd) var inget om man jämför med Lombardinind problem som är bredden och CC måtten. Kan vara så att Lombardinin är för bred och helt enkelt inte för plats i den gamla motorbädden så klart beroende på innermåttet.
Dimensioner på tillbehören:
Avgasslang: Bränsleslang:
Volvo Penta MD7A – 45 mm
Volvo Penta MD7A – 8 mm
Beta 20 – 50 mm (adapter för 45mm) Beta 20 – 8 mm
Lombardini 702 – 45 mm Lombardini 702 – 8 mm
Kylvattenslang
Volvo Penta MD7A – 16 mm
Beta 20 – 19 mm
Lombardini 702 – 19 mm
Här är det jämnt skägg, dock så är det Betan som har en annorlunda dimension här.
Avgasslangen, den är 50 mm mot Volvons och Lombardinins 45 mm. Så om du väljer Lombardinin skulle du teoretiskt bara plugga på ditt gamla avgassystem. (UPPDATERING, SE NEDAN)
Medans om du väljer Betan måste byta till en större dimension.
Dock så har inte jag varit med om at man inte bytt just detta när man ändå byter motor. Oftast har avgassystemet suttit sen båten varit ny och således är det då dax att även byta ut detta.
Du kan se det så här det du sparar på motorbädden på Betan kan du då lägga på avgassystemet. Vilket förmodligen kostar mindre än att köpa Lombarinin och börja bygga på motorbädden. Och det är betydligt lättare att göra detta nu när du ändå ska ha ut motorn.
(UPPDATERING) Jag har varit i kontakt med Beta ang. avgasslangen.
Och det är ok att använda en slangförminskning från 45-50 mm utan att det påverkar motorn.

1 reaktion till “Byta motor – Volvo Penta MD7A”

  1. Hittade lite mer information om Volvo Pentas MD7A här http://www.marinliv.se/volvo-penta-md7a/
    För att flika in i ditt inlägg så tycker jag .
    Lombardini och Beta finns säkert i samma storleksklass men, jag tycker det är helt olika motorer. För mig ska en diesel bara gå och gå så länge den får diesel och vatten. Då är Betas motor det självklara valet, ingen elektronik eller kamrem.

    Lombardinin har då både elektronik och kamrem, känns som det är lite mer komplicerat.
    Och servicen, den kanske man inte gärna gör själv med kamrem och allt. Om du som privatperson med väldigt begränsad erfarenhet sätter dit kamremen en aning fel, kanske slits snabbare eller att det går fel. Då blir det motorblocks sallad av allting. Servicen, har du tittat på en Lombardini någongång? Den är ganska krånglig att göra service på då det sitter då flera grejer sitter oåtkommligt.

    Det är bland annat det Beta marknadsför sig med, servicevänligheten. Allt sitter i framkant. Välj Beta du så kommer du aldrig att titta tillbaka och undra om du gjorde rätt val. Kubota i grunden, bara går och går.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *