Volvo Penta – Historia

Volvo Pentas historia.
1868 grundades Sköfde Gjuteri och Mekaniska Verkstad.
Där de tillverkade gjutjärnsprodukter behållare, kärl, ångpannor, tröskverk och plogar.
1907 får man en beställning på en fotogenmotor som benäms som B1, som konstruerades av Edvard Hubendick.
Motorn kallades Penta som på grekiska betyder fem. Penta (fem) efter de fem männen som deltog i de första mötet där ritningarna presenterades.
Ca 2 år senare 1909 levererades de första 20 penta motorerna.
1910-1919 utökas motorserien till 2, 3 och 4 cylindraga maskiner.
Alla motorer (3268 st) som såldes före 1920 till båtägare hade motorn ett standardvarvtal på 800 varv / minut.
1919 byter företaget namn till AB Pentaverken.
Efter första värdskriget råder det depression i landet och företaget tvingas drivas i mycket liten skala.
Men det var under 1920-talet som Penta får sitt genombrott som produktnamn.
1922 sker ett genombrott i företaget i och med att den första utombordsmotorn presenteras. U2, 343 motorer säljs det första året.
Under 1920-talet säljs det totalt 7 874 motorer, vilket är mer än övriga produktserier tillsamans.
1925 får man en beställning från ett nystartat bilföretag i Göteborg, företaget heter AB Volvo. De första Volvo bilarna levereras med Penta motorer. Mellan 1927-1930 levereras totalt 2280 motorer tilll Volvo, bilmotorerna som levereras är av modell DA-, DB-, och EB-bilmotorer..
1935 köps Penta upp av Volvo och byter namn på företaget till Volvo Pentaverken, samtidigt startar man ett företag som ska hålla i utvecklingeng av konstruktion och försäljning för icke bilmotorer. Företeget går under namnet AB Pentaverken.
Samma år introduceras en sexcylindrig råoljemotor med tre cylindrar på tomgång, Hallseman-motorn som är en mycket avancerad motor för sin tid. Detta är också året då den första kvinnorna anställs i företaget.
1940-talet, kriget sätter sina spår och företaget går en tuff tid till mötes då allt arbete går till bil, lastbil och bussproduktion.
1946 introduceras en motor som genast drar till sig uppmärksamhet. Med sin tysta och mjuka gång med förföbränning blir den första raka sexcylindriga dieselmotorn en mycket viktig produkt.
1950-talet är ett år då Penta etablerar sig på alvar på världsmarknaden med ett återförsäljarnätverk över hela världen.
1954 tillverkas den första serietillverkade turbodieseln.
1956 tillverkas den första laddluftskylda marin dieselmotorn. Motorserien utökas och en av de nya produkterna är MD1. MD1 är då världens minsta dieselmotor med direktinsprutning dessutom med en revolutionerande backväxel.
1959 kommer det stora genombrottet tillsammans med hela fritidsbåtsbranchen. Aquamatic introduceras på New York Boat show.
Innan AQ-dreven (AQ = Aquamatic) så hade man på mindre båtar utombordare eller rak-axel. Men fick nu möjlighet att drev
1960-talet man har stor framgång i USA med Aquamatic och försäljningen av kraftfulla sexcylindraga dieselmotorer blomstrar. Man öppnar även dotterbolag i England, Italien och Tyskland.
AQ-motorerna dominerar marknaden med B16, B18, B20 & B30 motorerna som byggde på de egna bilmotorerna. 250-drevet tas fram för att kunna möta  de höga vridmomentet från de större motorerna.
1965 ändrar företaget namn igen och denna gång till AB Volvo Penta.
1970-talet. Exporten fortsätter att öka och exportandelen ligger på 84%. Stora volymer av industrimotorer säljs till tillverkare av bevattningsanläggningar.
 Volvo Penta köper upp Monark-Cresent vilket innebär nya produkter till utombordar cegmentet.
115A-170A motorerna får nya förgasare, man byter ut den tidigare Zenith-Stromberg förgasaren till en Solexförgasare vilket gav en liten högre effekt.
1971: 270-drevet introduceras med powertrim som tillval. Drevet var förstärkt för att även kunna klara av V8:or som introduceras samma år. AQ210A.
1972: 280-drevet introduceras.
1973 introduceras S-drevet för segelbåtar.
1974 bildas Volvo Pente i nordamerika.
1976 byggs en fabrik i Chesapeka för marinkonvertering av V8 motorer.
1977 introduceras 40-motorn, en sexcylindrig maskin med direktinsprutning. ”Den första dieselmotorn med bensinprestanda”
1980-talet Företagets industrimotorer har fortsatt framgång och står för en tredjedel av omsättningen
Många nya produkter lanseras, den viktigaste var Duopropp som var världens mest avancerade INU-drev.
1982 blir Volvo Penta ett oberoende dotterbolag inom Volvokoncernern.
1985: 290-drevet introduceras med en ny sköld. 290-drevet har integrerad powertrim som standard.
1987: DP-dreven introduceras
1990-talet.
1991 lanseras KAD motorerna med KAD42.
1992 I Lexington (Tenesee, USA) byggs en anläggning som ska används till att producera bensimotorer och Aquamatic drev.
1995 Volvo Penta utvecklar EDC electronic diesel control. För att fokusera mer på den asiatiska marknaden bildar man ett asiatiskt bolag, Volvo Penta Asia Ltd. RailPac motorer introduceras
1998 Staffan Jufors utset till VD för Volvo Penta
2000-talet. 2000 Introduceras en ny motorserie med upp till 1850 hk vilket gör att man kan slå sig in på marknaden för  kommersiell sjöfart. De nya motorerna är raka sexcylindraga motorer men även motorer med V12- & V16-konfiguration.
2010-talet. IPS introduceras samt nya D3-motorer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *