Är återförsäljarnätverk viktigt vid val av marin motor?

Jag har funderat på de där med tillgången till reservdelar.
Om det bara finns EN firma som lagerför delarna så är det egentligen inget problem.
Med dagens leveransmöjligheter så är det inget problem längre med tillgången på reservdelar.
Jag har hittat en bra inköpskanal som fungerar jätte fint för mig, och även för några båt-bekanta.
Nu har jag bara beställt för leverans till min brevlåda/postombud. Däremot så fick en bekant till mig problem när han var ute och seglade i sommras.
Ringde då vår gemensamma leverantör av motordelar Lidingö Marin som då skickade delarna till gästhamnen han hade lagt till vid. Han hadde delarna på mindre än 24 timmar.
Jag har även pratat med andra långseglare som inte alls är oroliga över tillgången till reservdelar när de är ute och seglar.
Han hade till och med fått delar skickade till sig från Sverige till Brasilien utan några problem
Så som jag sa, bara det finns en firma som lagerför delar till din motor så är du safe.
De här med återförsäljarnätet da?
Ja hur viktigt är det?
De finns oftast några stora drakar i områdent där man bor/seglar. Som är auktoriserade vissa märken.
Det innebär inte för den delen att de inte skruvar med dom andra märkena.
Speciellt inte i dessa tider då alla leverantörer skjuter sig själva i foten med orimliga krav på återförsäljarna.
Se bara på ett av Sveriges största återförsäljare av Volvo Penta, Micab ute på Lidingö.
De har varit trogna Volvo Penta i alla år. Men är även nu Mercruiser auktoriserade, pga av att Volvo Penta gör om i återförsäljarnätverken och gör återförsäljarna arga.
För övrigt har de också skruvat med Beta som jag kollar på.
Sen behöver man inte vända sig till ett av Sveriges största varv för att få hjälp med att skruva/serva motorn.
Det finns hundratals mekaniker där ute som gärna hjälper dig med din motor oavsett om du har en Volvo Penta, Yanmar, Lombardini, Solé, Vetus eller Beta Så bara för att generalagenten inte har 500 återförsäljarnamn på sin websida betyder det inte att du inte kan få hjälp om det skulle behövas.
Jag pratade med Nordic Genset på båtmässan och frågade lite om nätverket.
Killen jag pratade med påpekade just detta för mig att bara för att det inte är listat 500 namn så betyder det inte att du inte får hjälp. De hade ett 20-tal verkstäder som de skickat delar till och uppenbarligen skruvat med motorer som inte var upptagna på återförsäljarlistan.
Sen de företagen som har 500 namn på listan.
Hur räknar dom?
Tas företaget upp på listan bara för att man sålt en skruv? eller ska det vara riktiga avtal mellan importören och återförsäljaren för att man ska bli upptagen på den berömda listan och räknas som officiel återförsäljare?
Jag är iaf. inte orolig för att inte få hjälp med min motor oavsett motorfabrikat och de tycker jag inte att någon annan ska vara heller. Har du någonsin hört talas om någon som inte har fått hjälp med sin motor?

Och som jag skrev om reservdelarna, idag skickas de över hela välrden. De ända du behöver göra är att lyfta telefonen eller trycka på en knapp på internet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *